Uncategorized
Tehnologia: prieten sau dușman?
Într-o epocă a vitezei, ni se întâmplă să ne trezim prinși în vârtejul tehnologiei și să ne dăm seama că ne-am cam îndepărtat de la experiențele care ne făceau plăcere cu ani în urmă. Ce ne facem însă atunci când suntem responsabili pentru un boț mic și colorat de om care ne luminează viața la fiecare pas, pentru care ne dorim, evident, tot ce-i mai bun? Parcă nu ne mai dă mâna să-l lăsăm în voia sorții, pradă proaspătă a tehnologiei din fragedă pruncie. Trebuie să recunoaștem că uneori se întâmplă să vedem în micile gadget-uri adevărate salvatoare care ne mai ușurează ”munca” de părinte.
Ceea ce nu este neapărat rău, atâta timp cât se întâmplă conștient și controlat din partea părintelui. Cam toți specialiștii în domeniu par să fi căzut de acord asupra acestei idei: accesul copiilor mici la toată nebunia tehnologică care ne înconjoară trebuie atent supravegheat și limitat pentru că nu prea contribuie la dezvoltarea sănătoasă a acestora, din varii motive.
În plus, poate ați auzit că însuși Steve Jobs, creatorul iPad-ului, nu le dădea acces copiilor săi la acest produs și că există o adevărată tendință în acest sens printre inginerii de mare suces din domeniul high-tech. Atunci când vine vorba de propria familie, se pare că aceștia pun foarte tare accentul pe învățarea practică, manuală, bazată pe experiențe directe în detrimentul produselor pe care chiar ei le creează, îndrumându-și copiii spre așa-numitele școli ”non-tech”.
Așadar, care sunt principalele pericole la care sunt expuși cei mici în compania diverselor gadget-uri menite a le/vă ușura viața?
– dezvoltarea fizică întârziată, deoarece uzul tehnologiei restriciționează mișcarea, urmată îndeaproape de obezitate și problemele cauzate de un somn precar, în cazul copiilor care au un dispozitiv tehnologic în dormitor;
– întârzieri în dezvoltarea cognitivă, slabă putere de concentrare și memorare, deficit de atenție, tulburare bipolară;
– anxietate, impulsivitate crescută sau chiar agresivitate;
– o slabă dezvoltare a abilităților de comunicare și interrelaționare;
– o slabă stimulare a creativității și a gândirii independente;
– emisiile de radiații, cu atât mai nocive pentru copii deoarece ei se află încă în stadiul de dezvoltare;
– izolarea de grupuri;
– dependența de astfel de dispozitive.
A fost realizat recent un studiu în Statele Unite de către Common Sense Media, care a analizat acest fenomen din ce în ce mai extins. Concluziile sunt grăitoare:
– 53% dintre copii au acces la dispozitive mobile (telefon mobil sau o tabletă);
– 20% dintre părinţi au downloadat aplicaţii specifice pentru copii;
– 10% dintre copiii în vârstă de până la un an s-au jucat cu un telefon mobil;
– într-o zi normală 11% dintre copiii în vârstă de până la un an au folosit un dispozitiv mobil pentru aproximativ 43 de minute;
– 22% dintre copiii între 5 şi 8 ani folosesc cel puţin o dată pe zi un computer personal;
– 72% dintre copiii de la 0-8 ani au acces la un calculator personal acasă;
– 47% dintre bebeluşi se uită la DVD-uri sau la televizor pentru aproximativ 2 ore pe zi;
– o treime din copiii între 0 şi 2 ani au televizor în camera lor;
– timpul petrecut la televizor/DVD în cazul copiilor între 0 şi 8 ani este de 3,5 ori mai mare decât timpul petrecut citind sau citindu-li-se o carte;
Micuțul tău cât timp petrece în compania acestor dispozitive? Dacă vrei pentru el o calitate a vieții ridicată, ai grijă ca utilizarea lor (atât de la îndemână uneori) să nu devină un obicei, un viciu chiar, care să îl afecteze pe termen mediu și lung mai mult decât îl ajută acum. Încearcă să cauți alternative sănătoase care să îl susțină și să îi asigure o dezvoltare sănătoasă: lectura, activitățile în natură, activitățile creative, cursuri, etc. Cel puțin acum, la începutul său de drum.
Leave a reply
You must be logged in to post a comment.